Home » Uncategorized » PENULISAN SAINTIFIK

PENULISAN SAINTIFIK

 

1.Penyataan Masalah

Kemahiran menulis ialah apa yang hendak ditulis dan memilih bentuk yang tepat.Kemahiran ini merupakan satu aktiviti konstruktivis yang memerlukan seseorang terlibat secara aktif dalam proses membentuk makna denganbahasa tulisan.(Hayes & Flower,1979).Penulisan ini dibahagi dua,iaitu penulisan berbentuk saintifik dan bukan saintifik.Yang bukan saintifik terdiri daripada penulisan deskriptif,naratif,imaginasi dan sebagainya.Penulisan saintifik juga dikenali juga sebagai penulisan ternikal.Oleh sebab laras bahasanya terlalu akademik,penulisan ini dikenali juga sebagai penulisan ilmiah atau akademik.Tujuan penulisan saintifik ialah untuk memberitahu sesuatu kepada pembaca supaya pembaca tersebut dapat bertindak.Penulisan ini mempunyai matlamat khusus dan khalayak khusus.Penulisan ini lebih berkuasa daripada penulisan lain kerana penulisan ini membolehkan sesuatu perkara akan terjadi atau berlaku.(Kenneth W.Houp,1984)Penulisan saintifik sememangnya tidak ditekankan dalam system pendidikan kita.

Objektif Sukatan Pelajaran KBSM mahupun Sukatan Pelajaran Sijil Tinggi Persekolahan(STPM) tidak memberi penekanan terhadap penulisan saintifik.Laporan-laporan Majlis Peperiksaan Malaysia(bagi STPM) dan Lembaga Peperiksaan Malaysia(bagi SPM) melaporkan bahawa calon-calon SPM dan STPM gagal menggunakan penulisan saintifik ataupun teknikal dalam jawapan mereka.Misalnya Laporan Majlis Peperiksaan Malaysia bagi mata pelajaran Fizik 960,STPM 2009 mengatakan bahawa,”..pada amnya bahasa yang digunakan memuaskan tetapi masih terdapat calon menggunakan bahasa yang kurang tepat dari segi sains untukmenjelaskan fenomena fizik…”(Laporan STPM,2009).Bagi subjek Kimia pula,laporan STPM 2010 mengatakan bahawa…”kelemahan pelajar ialah suka membuat ayat yang panjang-panjang,berbelit-belit dan sebahagiannya tergantung. …malah terdapat juga ketidaktepatan perostolahan kimia…..kelemahan calon menguasai konsep saintifik menyebabkan mereka tidak kritis dan fakta-fakta calon berulang-ulang….takrif juga tidak sempurna..”(Laporan STPM,2010)

Laporan tersebut menunjukkan bahawa mutu jawapan pelajar dalam mata-mata pelajaran tersebut tidak berkualiti dan tidak memenuhi cirri-ciri penulisan saintifik.Bagi mata pelajaran Pengajian Am,pelajar-pelajar dikehendaki menulis dua buah karangan iaitu satu daripada laras sastera dan satu daripada laras sains.Bagi penulisan laras sains,pelajar-pelajar tidak menggunakan sebarang teknik saintifik seperti istilah khusus,ketepatan,objektiviti,kejelasan
dan sebagainya“…penggunaan bahasa calon dalam karangan laras sains terlalu umum,terdapat perulangan fakta,pemerengganantidak betul,jawapan tidak diolah dengan kemas dan tidak menguasai maklumat tentang tajuk karangan…”(Laporan STPM,2008,2009 dan 2010).Yang menjadi ironisnya ialah pelajar-pelajar tidak diajar atau dibimbing di sekolah tentang bahasa atau laras sains.Jadi tidak hairanlah jika pelajar-pelajar menggunakan laras bahasa umum dalam kedua-dua karangan tersebut.

Sukatan Pelajaran digubal berasaskan irea komunikatif di mana Bahasa Merentas Kurikulm.Komunikatif sama ada secara lisan ataupun penulisan adalah amat penting kerana dengan kemahiran ini pelajar dapat mencetuskan fikiran mereka dan dapat berkomunikasi dengan orang lain dengan berkesan.Penulisan saintifik atau teknikal merupakan sebahagian daripada kemahiran komunikatif.Penguasaan kemahiran penulisan saintifik akan membolehkan pelajar-pelajar dapat menghadapi dunia kerjaya mereka apabila dewasa nanti.Penulisan saintifik banyak digunakan dalam semua bidang professional dan perindustrian.Pemerhatian dan pemeriksaan penulisan oleh penyelidik sebagai guru Pengajian Am dan mengajar mata pelajaran ini di kedua_dua aliran kemanusiaan dan sains berpendapat pendekatan penulisan saintifik ini sesuai dan berkesan diajarkan di peringkat menengah tinggi di sekolah-sekolah.

2.Objektif Kajian

Kajian ini adalah untuk mengetahui sejauh manakah tahap penulisan saintifik dalam kalangan pelajar tingkatan enam.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cirri-ciri penulisan saintifik dalam penulisan pelajar iaitu dalam mata pelajaran Pengajian Am dan mata-mata pelajaran sains tulen dan sains social.

3.Sorotan Kajian

Ramai yang beranggapan bahawa apabila disebut sahaja penulisan saintifik,maka yang difikirkan ialah penggunaan istilah yang khusus dalam penulisan tersebut.Sebenarnya istilah saintifik tersebut hanya sebahagian daripada beberapa ciri yang menentukan corak penulisan saintifik.Menurut Asmah Hj.Omar,
“…sebenarnya bahasa saintifik mempunyai pengertian yang luas dari segi laras dan gaya,bentuk kata,frasa,modus dan teksnya.Ini kerana bahasa saintifik agak berlainan sedikit dari segi gaya bahasa dibandingkan bidang yang lain sama ada dari segi takrif,modus,penghuraian dan sebagainya…”.(Asmah,1987)

‘Penulisan bukanlah suatu perlakuan yang mudah.Penulisan memerlukan
penelitian,penganalisisan,penyusunan fakta dan penghuraiannya kepada bentuk pengucapan yang logical.Dalam buku‘Effective Writing Strategies for Engineers and Scientists’,karangan Woolston et.al (1998),penulisan ditakrifkan sebagai satu proses mereka bentuk sesuatu dokumen yang menepati sesuatu kehendak dan menentukan ia menepati sesuatu fungsi yang dihasratkan”(Ismail Ahmad,1996).Dalam hal perlakuan penulisan pelajar,dokumen tersebut ialah penulisan yang dihasilkan sama ada dalam mata pelajaran Pengajian Am atau menulis sesi bagi mata pelajaran sains tulen atau sains dan social.Saintifik atau tidak sesuatu penulisan diukur dari segi penggunaan bahasa dan isinya.Bahassa penulisan saintifik lebih khusus berbanding bahasa bukan saintifik lebih deskriptif dan terhurai.Manakala isi dalam penulisan saintifik memperkatakan suatu bidang dengan tepat,objektif,jelas,ringkas dan mudah difahami.
Kekhususan fakta dan ketepatan kata menyebabkan seseorang yang bukan dari bidang tersebut mengalami kesukaran memahaminya dan mengatakan bidang penulisan saintifik ini kabur dan kompleks.Kompleks atau rumitnya di sini ialah bahasa dan isi tersebut tidak dapat difahami oleh pembaca biasa.Untuk memudahkan pemahaman pembaca ilustrasi seperti gambar,graf,peta dan grafik lain turut digunakan.Biasanya ini dapat digunakan dalam penulisan sains tulen yang menekankan sains empirical dan teknikal.Untuk menghasilkan penulisan saintifiks atau teknikal yang berkualiti seseorang perlu mematuhi beberap peraturan dan prosedur.Yang pertama mematuhi peraturan penulisannya dan kedua menyarankan kaedah kepada penulis muda dalam bidang ini agar mereka dapat mengolah dan menyampaikan hasil kerja atau laoran mereka dan akhirnya diterima oleh pembaca.(P.G.Cooray,1992).Peraturan dan prosedur yang dimaksudkan ialah ketepatan kandungan penulisan saintifik dan kejelasan.Dalam aspek kejelasan,kata-kata yang digunakan hendaklah terus terang dan tiada makna tersirat.Penulis hendaklah menulis berkaitan dengan tajuknya sahaja. P.G.Cooray mencadangkan penulisan saintifik hendaklah bebas daripada kata-kata jargon,kolokial dan hendaklah diberi takrifan terhadap istilah khusus.

Penggunaan kata-kata hendaklah padat dan barsifat ekonomik iaitu tiada pembaziran kata-kata.Penulisan saintifik juga harus memperlihatkan kepaduan iaitu penulisan mempunyai urutan logic dalam setiap bahagian penulisan.

Penulisan saintifik yang berkualiti harus mewujudkan hubungan antara penulis dengan pembaca.Kesan penulisan yang berkualiti bukan sahaja terletak pada bahasa,malah bergantung juga kepada 8 kriteria yang disarankan seperti berikut.(John Kirkman,1994)sama ada
l pembaca biasa dengan penulisan tersebut,
l sikap pembaca terhadap penulisan,keadaan mental dan fizikal sewaktu membaca penulisan saintifik,
l motivasi pembaca,
l harapan pembaca terhadap gaya,
l pengolahan dan reka letak,
l pengolahan bahan penulisan oleh penulis,
l sejauhmana penulis memasukkan maklumat yang terperinci
l dan keadaan fizikal teks seperti reka letak (layout),saiz huruf dan muka taip yang digunakan dalam penulisan saintifik.

Dari segi gaya bahasa penulisan saintifik,beliau menyimpulkan bahawa (1) ayat yang pendek,mudah dan ringkas,(2) kosa kata yang padat,kusus,dan konkrit.(3)frasa hendaklah bersesuaian dengan ekpresi,berterus terang tanpa berselindung maklumat.(4)kata kerja yang digunakan dalam penulisan hendaklah kata kerja aktif iaitu ayatt dimulakan dengan kata nama sebagai subjek(pelaku) (5)perenggan yang seimbang (6)tanda baca yang sesuai .(john Kirkman,1994)Dalam makalah “the Functional writing Modelin Technical Writing Courses” .Anita Brostoff mencadangkan bahawa penulisan saintifik harus mempunyai beberapa aspek iaitu (1)pengolahan idea iaitu olahan idea ini menyatukan perengan dengan logic (2) sentiasa merujuk kepada pembaca (3)meramalkan olahan idea kepada pembaca dan (4)penghujahan yang logik (dalam Dwight W.Stevenson,1981)

Penulisan saintifik atau teknikal hendaklah jelas dengan matlamatnya.Ini bermaksud tiada sebarang penulisan saintifik tanpa jelas dengan maknanya.(Kenneth W.Houp &thosmas E.Pearsall,1984)Hal ini berlaku kerana setiap penulis saintifik sebelum mula menulis mereka telah memastikan siapakah pembaca mereka.Setelah sudahpasti dengan audiensnya ,bahasa yang digunakan adalah padat,langsung dan ringkas.renulisan santifik ialah kayar bukan fiksyen .Penulisan saintifik ini meliputi pelbagai bidang.Apabila pelajar sekolah yang terdedah kepada penulisan saintifik ,mereka akan memanfaatkan apa yang dipelajari dalam penulisan ini dalam hidup sebenar mereka apabila mereka memasuki alam pekerjaan sebagai ahli perniagaan,sarjana,guru,saintis,industrialis.doktor,ahli ekonomi dan sebagainya Mereka akan menggunakan komunikasi yang berkesan satu cara untuk menukar-nukar informasi dari penulis kepada pembaca secara bermakna dan berkesan .Oleh itu peljar sekolah patut didedahkan kepentingan penulisan saintifk sejak di sekolah lagi.Kegagalan kerajaan menekan kan penulisan ini sebagai satu kemahiran dalam sukatan pelajaran adalah satu kekurangan dalam dunia akademik.Antaralain pelajar perlu sedar bahawa perubahan tamadun manusia ke era globalisasi memerlukan penulisan yang bercorak informative

Manusia mempunyai pelbagai pengalaman identiti dan reaksi.Jadi menyampaikan komunikasi secara saintifik dengan setepat-tepatnya adalah sukar.Bagaimanapun pegguaan lapan prinsip dalam penulisan saintifik atau teknikal berikut akan dapat mengatasi masalah komunikasi tersebut.Antaranya:

• -penulis saintifik memahami pembacanya
• -ketahui tujuan teks yang ditulis
• -ketahui kandungan penulisan
• -mengolah bahan penulisan
• -menulis secara objektif
• -menggunakan bahasa yang standard
• -menggunakan format yang betul
• -sesuaikan amalan etika dalam penulisan saintifik(narva T.Barnett,1987)

Selain teknik (gaya),bahasa juga memainkan peranan dalam saintifik .Tanpa mengetahui tatabahasa.sukar untuk penulis saintifik merakamkam cetusan ideanya secara berkesan .Hasil penulisan yang tidak berkesan disebabkan bahasa yang lemah,kurang mendapat perhatian daripada pembaca.Jadi mesej yang ingin disampaikan oleh penulis tidak kesampaian kepada khalayak/Idea tidak selanjar dan tidak berkesan jika menggunkan tatabahasa dengan tidak betul.(Ismail Ahmad ,1996).Kepentigan tatabahsa dalam penulisan saintifik perlu kerana pembaca dapat membaca tulisan tersebut dengan lancar.Maksud tatabahsa di sini bukanlah huraian struktur ayat tersebut .Dalam bukunya,”Element Of Scientific Writing”,penulisnya menerangkan bahawa prinsip pertama penulisan saintifik ialah bahasa sebagai aspek primer dan isi sains sebagai aspek sekunder.(Alwarez,1980)

Penulisan berkualitif dan berkesan mesti dimulakan dengan penggunaan tatabahasa yang betul,termasuk mekanisnya seperti tanda baca,ejaan dan huruf besar dan kecil.Salah eja atau salah guna sesuatu oerkataan akan membawa konotasi yang salahdalam penulisan saintifik .Gangguan seumpama ini menjelaskan kosentrasi yang salahdalam penulisan saintifik.Gangguan seumpama ini menjejaskan konsentrasi pembaca terhadap teks saintifik .,Penggunaan tatabahsa yang betul juga memberi kuasa autoriti kepada penulis untuk menyampaikan mesejnya .Subjek kajian iaitu pelajar tingkatan enam sudahpun menguasai bahasa Malaysia selama 12 tahun.Jadi mustahil bagi ,ereka ,asih menyalahgunakan bahasa dalam penulisan saintifik.Penulis saintifik hendaklah mengelakkan
• penggunaan perkataan yang membeza-bezakan lelaki dengan perempuan
• tabiat meminggirkan wanita dalam penulisan
• penggunaan kata nama sebagai subjek ,kata kerja yang betul
• kata-kata yang membawa makna tersirat dan kata-kata yang mengelirukan pembaca.
• kepada penulis .Penulis menggunakan laras sains tetapi bahasanya bernada sajak seperti rimanya sama.terdapat aliterasi,asonansi dan sebagainya.
• Penulissn saintifik dibentuk oleh ciri-ciri saintifiknya.Ciri saintifik tersebut ialah jelas dan terbaca (readability),Maksudnya,pembaca memahami dengan medah.Koheren ,maksudnya ,terdapat kepaduan antara isi,huraian dan buklti atau contoh yang jelas .Mudah dan langsung ,maksudnya tiada pembaziran kata-kata .Kepelbagaian maksudnya pelbagai gaya dapat diperlihatkan.Ketegasan dan objektiviti,maksudnya penulis bersikap yakin,autoriti dan pendapatnya diuji secara empirikal
• tanda baca seperti sempang,noktah bertindih ,koma dan noktah diberi perhatiab serius
oleh penulisan saintifik(MArva T.Barnett,1987)

Pendek kata kecekapan tatanahasa dianggap komponen yang penting yang meliputi pengetahuan dan kemahiran menggunakan peraturan dan bentuk tatabahasa yang tepat bagi memahami atau membentuk makna(Hashim Othman,2000)
Selain bahasa dan teknik,maklumat yang ditulis dalam penulisan saintifik adalah sangat penting .Hanya maklumat dalam teks saja membezkan sesebuah teks itu saintifik atau sebaliknya.Fungsi asas penulisan saintifik adalah untuk menyampaikan maklumat dan hasil kajian tentang Sains atau yang berhubung dengan sains.Berbanding dengan bidang penulisan lain,penulisan saintifik lebih dan melibatkan ketrampilan dan kepakaran dalam sesuatu bidang iktisas yang khusus(Ismail Ahmad & MD Nordin Hj.Hasan,1995).Maklumat yang digunakan dalam penulisan menunjukkan kepakaran penulis dalam bidangnya .Walau apapun bidang kepakaran ,penulis saintifik tidak boleh elak daripada empatjenis pendedahan maklumat (1)pemerihalan proses (2)dekripsi objek (3)penyebaran polisi (4) penhuraian teori (ibid,1995)Pendek kata maklumat yang digunakan adalah boleh diuji,boleh diyakini dan boleh diulangi dalam situasi yang lain

Gaya bahasa penulisan saintifik juga bervariasi.Penulis boleh menggunakan pelbagai gaya bahasa mengikut tujuan penulisan saintifik tersebut dihasilkan.Gaya bahasa merujuk kepada satu teknik atau cara penulis mengungkapkan matlamat dan ideanya.Gaya ini bergantng kepada bentuk penulisan.Gaya bahasa ini dibahagi kepda didaktik formal,pendedahan,kewartawanan,esei,retorik,poetik dan ilmiah (Ismail Ahmad,1996).Gaya bahasa didaktik digunakan dalam manual sains atau teknologi di malmal atau di kelas.Dalam gaya ini guru mengajar pelajar peringkat demi peringkat .Contoh yang paling tepat ialah guru menjalankan ujian amali di maklmal.Untuk menghasilakanmakalah atau tesis,perlu digunakan gaya ilmiah atau akademik .Laras bahasanya tinggi dan berintelektual tnggi .(Asmah Hj.Omar .1987)/Gaya bahasa ini menggunakan kata kerja pasif diri ketiga .Hal ini kerana penulisan saintifik jenis ini seolah-olah menunjukkan perbuatan tersebut telah berlalu dan diceritakan oleh orang ketiga .Gaya bahasa pendedahan digunakan apabila penulis saintifik ingin mengemukakan sesuatu penemuan baru.Gaya bahasa kewartawanan lebih merujuk kepada gaya laporan iaitu penulis elaporkan sesuatu fenomena yang telah berlaku .Gaya poetik ialah gaya yang menarik perhatian orang kepada penulis.Penulis menggunakan laras sains tetapi bahasanya bernada sajak seperti rimanya sama ,terdapat aliterasi,asonansi dan sebagainya

Penulisan saintifk dibentuk oleh ciri-ciri saintifiknya,Ciri saintifik tersebut ialah jelas dan terbaca (readability_.Maksudnya pembaca memahami dengan mudah.koheren,maksudnya terdapatkepaduan antara isi,huraian dan bukti atau contoh yang jelas .Mudah dan langsangt ,maksudnya tiada pembaziran kata-kata.Kepelbagaian maksudnya penulis bersikap yakin,autotiti dan pendapatnya boleh diuji secara empirikal

4.Metodologi Penyelidikan

4.1Subjek
Subjek kajian terdiri daripada pelajar tingkatan enam jurusan kemausiaan dan sains.Pelajar enam rendah dipilih kerana pelajar enam atas akan menghadapi STPM pada tahun ini.Pemilihan sekolah yang mempunyai tingkatan enam dipilih secara rawak.Setiap sekolah yang dipilih ,akan terpilih juga pelajar dari kedua-dua jurusan .Subjek telah mempunyai penguasaan bahasa yang agak baik kerana mereka telah memperoleh sekurang-kurangnya kepujian dalam bahasa Malaysia di peringkat SPM.Subjek yang berbakat saintifik juga akan dikenalpasti untuk kajian ini.Pemilihan ini akan dibuat berdasarkan minat dan kecenderungan mereka dalam mata-mata pelajaran sains tulen sebelum ini.Persampelan kajian ialah penulisan subjek yang panjangnya 300 hingga 350 perktaan(kehendak soalan STPM)

4.2 Alat ukur
Kajian ini akan menggunakan dua alat iaitu model penulisan saintifik yang direka oleh penyelidik dan skema penaksiran penulisan saintifik juga direka oleh penyelidik setelah mengubahsuai Skala Penulisan Kualititatif. Kedua-dua model dan skema ini akan diujikesahan dan kebolehpercayaannya dengan melakukan satu ujian oleh pemeriksa atau penilai yang terdiri daripada guru-guru tingkatan enam yang mengajar subjek berkenaan. Jika koefisiennya tinggi maka alat ini boleh mengukur prestasi subjek. Untuk mengukur kebolehpercayaan alat saya akan menggunakan nilai Cromback-Alpha untuk ketekalan ujian. Ujian yang tekal mempunyai nilai alpha melebihi 0.5. Indeks kebolehpercayaan saja belum menjamin kesahannya. Penyelidik juga akan melihat bukti-bukti lain yang relevan dengan instrument yang digunakan. Model akan direka sendiri berdasarkan cirri-ciri penulisan saintifik yang patut dipatuhi oleh subjek semasa menghasilkan penulisan. Kedua-dua model dan skema penaksiran akan diubahsuai daripada The Development Of A Qualitative Writing Scale oleh Harriet Wong dari UKM dan Quality Characteristic And Element oleh Gretchmen Hargis (1998) New Jersey

4.3 Rekabentuk
Kajian akan menggunakan sebanyak 10 hipotesis nol. Setiap hipotesis ini akan diuji signifikannya setelah melihat perubahan-perubahan pada pemboleh ubah bebas. Jika pembolehubah bebas dapat mempengaruhi pembolehubah bersandar, maka penyelidik dapat merumuskan bahawa pembolehubah bebas ada hubungan signifikan dengan pembolehubah bersandar. Maka dengan ini skema yang dibina oleh penyelidik dapatlah diterima. Pengkaji ingin memastikan sama ada skema yang diberi kepada kumpulan eksperimen dapat membantu subjek atau tidakuntuk menghasilkan penulisan saintifik yang berkualiti. Kajian ini akan menggunakan reka bentuk eksperimen. Subjek dibahagi kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan eksperimen, kumpulan kawalan 1 dan kumpulan kedua. Dalam setiap kumpulan terdapat subjek dari jurusan sains dan kemanusiaan. Kajian ini akan dijalankan selama 8 minggu (2 bulan). Pada pertama subjek daripada ketiga-tiga kumpulan diberi ujian pra yang menguji kemahiran penulisan saintifik. Selepas ujian pra, subjek daripada kumpulan eksperimen diberi latihan terancang dengan menggunakan model penulisan yang direka selama enam minggu menerusi pengajaran guru. Guru-guru akan diberitahu supaya menggunakan model penulisan penyelidik sebagai alat pengajaran dan pembelajaran.

Subjek kumpulan kawalan 1 dan 2 diajar secara biasa tanpa treatment atau olahan. Subjek diajar dengan menggunakan model lama yang digunakan oleh guru sekarang. Pada minggu kelapan ketiga-tiga kumpulan akan diberi ujian pasca.

4.4 Tatacara
1. Penyelidik akan mereka bentuk sebuah model penulisan saintifik.
2. Penyelidik akan mereka bentuk sebuah skema untuk penaksir/penilai penulisan saintifik.
3. Penyelidik akan mendapat kebenaran daripada housekeepers seperti Jabatan Pendidikan.
4. Pada minggu pertama tempoh kajian, ujian pra akan dijalankan untuk 3 kumpulan tersebut.
5. Pada minggu kedua hingga ketujuh, guru-guru akan mengajar penulisan saintifik dengan menggunakan model penulisan kepada kumpulan eksperimen. Pada tempoh yang sama kedua-dua kumpulan kawalan 1 dan 2 akan diajar tanpa model penulisan saintifik. Mereka akan diajar dengan cara biasa.
6. Pada minggu kelapan, ketiga-tiga kumpulan akan diberi ujian pasca.

5 Analisis Data
Penyelidik akan menggunakan statistic inferensi. Dalam hal ini penyelidik akan menggunakan Ujian T sample korelasi- satu ujian berparameter yang digunakan untuk menentukan samaada wujud perbezaan yang bererti dari segi statistic di antara prestasi subjek yang telah dipilihsecara rawak dalam dua kumpulan yang mempunyai hubungan dalam satu daripada dua cara. Subjeknya sama tetapi diukur prestasi dalam dua keadaan yang berlainan iaitu pretest dan posttest. Penerokaan komponen atau cirri-ciri penulisan saintifik dalam penulisan dilakukan dengan menggunakan kaedah analisis factor.

6.Perkakasan dan Bahan
Bahan yang akan digunakan dalam kajian ini ialah esei-esei penulisan saintifik untuk dinilai. Model penulisan yang akan direka oleh penyelidik akan digunakan oleh guru-guru bagi kumpulan eksperiman. Kertas-kertas digunakan untuk diedar kepada subjek untuk menulis esei dan kemudahan percetakan juga diperlukan. Bahan boleh difotokopi.

7.Bibliografi
Asmah Hj.Omar, (1987)Bahasa Malaysia Saintifik, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur
Barnett, Marva, (1987)Elements of Technical Writing, Delmar Publishing, USA.
Cooray P.G., (1992)GuideTo Scientific and Technical Writing, Hindagala, Sri Lanka
Desmond Allison, (1999) Language Testing And Evaluation: An Introductry Course, Singapore University Press, Singapore.
Hargis, Gretchen., (1998) Developing Quality Technical Information, Prentice Hall, New Jersey, USA.
Harriet Wong, (1989) The Development Of A Qualitative Writing Scale, Pusat Bahasa UKM, Kuala Lumpur.
Hashim Othman, (2000)Penerokaan Komponen Komunikatif Dan Pembinaan Skema Pemarkahan Holistik, Tesis Ph.D belum diterbitkan, USM, Pulau Pinang.
Huckin N.Thomas, (1991) Technical and Professional Communication, Mc.Graw Hill Inc., New York
Ismail Ahmad, (1996) Penulisan Saintifik, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur
Ismail Ahmad dan Md.Nordin Hj.Hasan (1995) Komunikasi Saintifik, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Lindsay, David (1984) A Guide To Scientific Writing, Longman Cheshire, Melbourne, Australia
Kirkan, John (1994) Good Style Writing For Science And Technology, E&FN Spon, London
Majlis Peperiksaan Malaysia (1988,1989,1994 dan 1999), Laporan Peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia, Federal Publications, Kuala Lumpur
Mitcell, Cates Ward (1990), Panduan Amali Untuk Penyelidikan Pendidikan (terjemahan Syaharom Abdullah), Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Mokhtar Ismail, (1995) Penilaian Di Bilik Darjah, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur
Steveson W. Dwight (ed.) (1981) Courses, Components, And Exercises In Technical Communication, National Council Of Teachers Of English, Illinois.
Taeko Kamimura (2000) Integration Of Process And Product Orientation in EFL Writing Instruction dalam RELC Journal, SEAMEO, Regional Language Center, Singapore.
W.Houp, Kenneth (1984) Reporting Technical Information 5th.Edition, Mac Millan Publishing Company, New York, USA

Leave a comment